Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Tips voor een gezondere leefstijl?

Maartje

07-10-2012 | 17:09

Goedendag,

Na een aantal onderzoeken bij de dokter en het ziekenhuis blijk ik een vervette lever te hebben. De dokter adviseert mij om af te vallen en om gezonder en gevarieerder te eten. Dit wil ik dan ook graag doen
Hierbij heb ik wel wat tips en advies nodig want ik vind het erg moeilijk.
Ik werk zelf namelijk voltijds en vind het dan erg lastig om elke avond gezond en gevarieerd te eten.

Daarbij eet ik weinig vlees en overweeg ik ook om vegetariër te worden. Is dat te combineren?

Ik kamp zelf momenteel ook met een tekort aan ijzer, daar heb ik helaas al vaker last van gehad en graag zou ik daar in mijn voeding ook op willen letten.

Ik wil dus graag afvallen maar ook gezonder en gevarieerder gaan eten. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Maartje


  

1 Antwoord

Antwoord van
06-12-2012 | 13:21

Dag Maartje,

 

Als ik jouw mail lees, dan begrijp ik er uit dat je het vaak druk hebt om nog eens gevarieerd en gezond te eten. Maar eigenlijk is het niet zo heel moeilijk.  Eens je beslist om ervoor te gaan, dan zul je zien dat je stap per stap toch de tijd hebt en kunt maken.  Die stap per stap, dat kun je met een coach gemakkelijk opbouwen.

 

Een vervette lever betekent ook soms eenzijdig eten en drinken.  Eerst kunnen we best jouw eetpatroon in kaart brengen: wat eet je allemaal elke dag?  Op basis daarvan kunnen we kleine aanpassingen doen zodat je wel snel veranderingen zult voelen.  Het is ongelofelijk hoe je lichaam reageert als je haar de nodige voedingsstoffen geeft.  Tenslotte is je lichaam als het ware een machine: die draait goed als je haar de nodige brandstof geeft.  Begrijp je?  Om je ijzertekort aan te pakken kunnen we werken met een voedingssupplement zodat het tekort weggewerkt kan worden en dan ook meer ijzerhoudende voeding integreren in je maaltijden.

 

Geen vlees meer eten is geen probleem op zich op voorwaarde dat je andere alternatieven hebt waardoor je de nodige eiwitten en dergelijke binnen hebt: linzen, tofu, bonen, ...

 

Maar zoals ik al eerder zei, tips zijn echt op maat omdat jouw lichaam uniek is.  Algemene tips zijn er uiteraard: de helft van je bord is gevuld met groenten (verschillende kleuren) en de andere helft bestaat uit een 1/4 vlees/vis/kip/vervanging en een 1/4 is bruin brood/spagetti/rijst/aardappelen.  Liefst volkoren brood.

 

Als je vragen hebt, Maartje, mail me gerust voor meer info: voelenveer@live.be